pořádají ve dnech
Warsztaty-1
celopolskou soutěž papírových modelů a setkání modelářů
(warsztata = dílna)
termín:
místo konání:
program:
A jak to dopadlo
Letošní ročník akce v Bialsku měl zcela jiný průběh, než ročníky minulé. Nešlo o tradiční soutěž ale o přátelské setkání modelářů za účelem výměny zkušeností, jak bývá zvykem např. v Německu. Dle slov hlavního organizátora p. Gory bylo takto postupováno ze třech důvodů: finanční náročnost, organizátorská náročnost a termínový souběh s akcí v Kruszwici.
Poslední z uvedených důvodů se podepsal i na nižší účasti soutěžícíh a též i prodejců. Nedokáži určit, jaký to mělo dopad na návštěvnost, prostory však byly celkově o něco volnější a průchodnější. Na rozdíl od klasických akcí jsem však tentokráte měl alespoň čas na pohovory s kolegy a přáteli.
K vidění byla řada zajímavých modelů. Tradičně k nepřehlédnutí byly modely staveb, jež sestavil p. R. Bisek, pro ukázku například Chrám sv. Petra v Římě, Pařížská opera s částečným interiérem v řezu či Čerpací stanice používaná na holandských poldrech.
Obecně se dá říci, že Poláci již začínají mít dost vojenské techniky a začínají poznávat kouzlo i jných oborů - ostatně kde také mají pořád brát náměty, když nejedna předloha tanku, lodi či letadla byla již zpracována několikrát různými výrobci, leckdy i v různých měřítcích. Jestliže ještě před pár lety zájemci jen stěží sháněli papírové modely kolejových vozidel, jejich současná nabídka je již dosti široká, převážně v měřítku 1:87 (H0). Pro ukázku třeba parní lokomotiva OK-22 firmy Zetka nebo historická tramvaj Siemens-Schuckert z roku 1907. Firma SuperModel nabízela řadu staveb do kolejiště jako například tuto výtopnu či model stanice Rybnik. Pestrost v tomto oboru začíná narůstat takovou měrou, že si lze již i vůz na opravu trakčního vedení SR51. Nejde však jen o modely kolejových vozidel a železničních staveb, objevovat se začínají i historické automobily, tzv. veterány. Pro ukázku například legendární Ford T.
Že by tedy nastával ústup polských modelů vojenské techniky proslulých svým detailním zpracováním? Ani bych se nedivil, kdyby se polští vydavatelé lekli české firmy KoBo, vydavatele modelu German Flak 38 + bunkr . V Bialsku byl představen další z jejích modelů SdKfz 139 Marder III, jenž se svými detaily mezi polskými modely rozhodně netratí. Ovšem nejen tyto, ale i modely ze stavitelské dílny pana R. Vlacha musely být označeny cedulkou papírové modely, aby nikoho nenechaly na pochybách...
Klasické české modely byly reprezentovány malou výstavkou z fondů p. Szostka, Horvaye a Gabriela.
Nechyběly však ani adepti na cenu v kategorii
nejulítlejší model.
Asi stěží poznáte oč jde, proto uvádím i popis autora: "Polský letec létá i na dveřích od stodoly".
Na závěr bych tu měl jednu hádanku - uměl by někdo identifikovat teno model
těžkého traktoru? Nejde o vlastní stavbu, takže ví někdo něco o tom, kde a kým byl tento model vydán?
autor: M. Gabriel