Barborka
dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21

Barborka - dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21
Barborka - dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21 Barborka - dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21 Barborka - dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21
Barborka - dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21 Barborka - dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21 Barborka - dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21 Barborka - dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21
foto: J. Šlehofer - Plzeňské tramvaje

Dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21 Barborka
Původní vozy čísel 18 až 21 vyrobené v roce 1904 Královopolskou strojírnou měly zajišťovat dopravu na prodloužené trati z Hulvák do Svinova s maximálním sklonem 77,3‰. Oproti ostatním provozovaným vozům byly poněkud menších rozměrů, neboť cetková hmotnost byla omezena sníženou únosností oderského mostu v Nové Vsi. Z toho vyplývala i nižší obsaditelnost, která činila pouze 32 cestujících, což bylo 0 18 méně než u vozů vyrobených v roce 1901 ve vagónce v Sanoku. To bylo pravděpodobně důvodem jejich předčasného vyřazení v roce 1922 a nahrazení novými, postavenými již v koncepci unifikovaného typu podle série 22 až 25. V nových vozidlech byla použita elektrická výzbroj UNION s motory GE 58A o výkonu 28 kW převzatá z původních vozů, která po osmi letech provozu prošla další modernizací. Nové motory TM 60 dodala firma CMK, kontroléry P 4 byly z výroby BBC. Došlo rovněž k výměně původních odporů za spirálové s umístěním na střeše vozu. Další, vesměs hromadně prováděné provozní úpravy a změny byly obdobné jako u ostatních popisovaných vozů.

V osobní dopravě sloužil vůz číslo 21 až do října 1964. Potom začala rekonstrukce na tramvaj ostravských dětí. V oddíle byla doplněna zvýšená podlaha pokrytá gumovým kobercem, do schůdků přibyl další stupeň a celý vůz obdržel pestrý krémově-zelený nátěr s oranžovými doplňky. Podle patronky horníků byla tramvaj pojmenována „Barborka" a svou premiéru měla v prvomájovém průvodu v roce 1965. Během více než 351etého působení se zapsala do srdcí několika generací ostravských dětí.

Poměrně časté využívání však mělo dopad i na technický stav. Proto se v letech 2000 až 2001 podrobil vůz náročné opravě, při které bylo obnoveno zejména elektrické zařízení. Pro zvýšení bezpečnosti byl doplněn okruh nízkého napětí se statickým měničem a baterií. Při předchozích opravách byl rovněž změněn nátěr vozu na modro-bílou kombinaci vycházející z městských barev, interiér vyzdoben kreslenými výjevy ze známých pohádek a večerníčků a původní pantograf nahradil sběrač z vozu T V rámci jednotného číslování vozidel nesl v letech 1988 až 2001 jako služební evidenční číslo 8021.

I když se nejedná o typický historický vůz, je Barborka mezi obyvateli Ostravy velmi populární a je pro ně symbolem staré ostravské tramvaje.

text opsán z vystřihovánky




MiG, 2004-10-05